mandag den 21. februar 2011

Mountaineering on a giant ice cube

Onsdag den 16. februar rejste jeg til Franz Josef, som var en meget lille by, som bestod af stort set 1 gade, saa der var ikke meget at lave og dagen gik primaert med at laese i en bog og nyde det gode vejr.

Torsdag morgen ifoerte jeg mig mit varmeste toej for min isklatringstur paa Franz Josef gletcheren. Da jeg ankom til basen blev hele holdet (4 personer) udstyret med regnjakke og -bukser, almindelige og plastic stoevler, hue, vanter, sokker, klatreseler og hjelme. Vi tog en bus til parkeringspladsen ved gletcheren, hvor vi fik udleveret isoekser og crampons (pigge til stoevlerne). Vi gik til foden af selve gletcheren foer vi ifoerte os plastic stoevlerne og crampons. Det tog lige et oejeblik at vaenne sig til dem, men saa kunne man ogsaa virkelig staa fast. Med dem gik vi et stykke paa isen til den isvaeg, hvor vores klatring skulle foregaa.

Efter guiden havde sikret rebene gav han os en kort instruktion i princippet bag isklatring, foer vi kastede os ud i det. Det viste sig at vaere super fedt. Vi skiftedes til at klatre og sikre hinanden, saa vi fik mest ud af det. Vi klatrede paa svaerere og svaerere dele af vaeggen og endte paa et sted med 3 udhaeng, saa var super fedt. Efter en utrolig fed dag med klar blaa himmel og solskin vandrede vi tilbage til bussen. Tilbage paa vandrehjemmet var jeg en tur i stedets spabad, hvilket var ret laekkert efter en lang dag paa isen.

Fredag den 18. februar var en planlagt afslapningsdag, saa jeg brugte den paa at se film og laese i min bog, saa var meget rart. Kunne godt maerke isaer mine arme efter dagen foer, men var faktisk ikke saa slemt som forventet.

Loerdag skulle jeg igen paa isen, saa ifoerte mig igen mit varme toej. Nu var det en "Full day hike" der var planlagt. Igen tog vi bussen til foden af gletcheren efter at vaere blevet udstyret (paa samme maade som gangen foer med undtagelse af plastic stoevlerne og isoeksen). Denne gang kom vi meget laengere op paa gletcheren og saa meget mere af den. Den var virkelig imponerende med dybe kloefter og hoeje lodrette isvaegge, saa var rigtig fedt. Vores guide fandt forskellige smaa huler vi kunne kravle/mave sig igennem, saa var ogsaa en rigtig god tur. Vi havde i omegnen af 6 timer paa isen.

Efterfoelgende var jeg en tur i "Glacier Hot Pools", som bestod af 3 varme pools (36, 38 og 40 grader) med smeltevand fra gletcheren omgivet af skov og kun daekket af stykker af stof. Igen var det utrolig laekkert at kunne slappe af i det varme vand efter en hel dag med hiking.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar