onsdag den 23. februar 2011

A night in jail... og min maaske heldigste flyvetur nogensinde

Soendag den 20. februar rejste jeg til Greymouth, men er en by uden noget interessant overhovedet, saa brugte tiden efter min ankomst paa at laese i min bog.

Mandag den 21. gik jeg ombord paa toget mod Christchurch, The TranzAlpine, som var grunden til jeg var taget til Greymouth i foerste omgang. Togturen fra Greymouth til Christchurch er anset som en af de 6 smukkeste togture i verden, og maa da indroemme at der var fantastisk udsigt fra toget over meget skiftende landskaber. Vi krydsede mange floder og turen boed paa en raekke tunneler og viadukter. Klokken 18.10 ankom vi til Christchurch og jeg tog til mit vandrehjem, "Jailhouse Accomodation", som viste sig at vaere super fedt og gennemfoert. Vandrehjemmet var indrettet i en gammel faengselsbygning og det tema koerte de meget paa. Det var som taget direkte ud af en film. Vaerelserne var i de gamle celler, komplet med tremmer for vinduerne. Temaet var meget gennemfoert med faengselsstribet sengetoej, duge og tallerkener og skaale, saa var super fedt. Det er en meget speciel foelelse at gaa op ad trappen mod ens "celle" i halvmoerke mens ens skridt giver genlyd i den naesten tomme bygning.

Tirsdag tog jeg til "Christchurch International Airport", hvorfra mit fly mod Auckland lettede klokken 11.00. Det var en kort flyvetur paa 1 time og 20 minutter. Men viste sig at vaere utrolig heldig. For 2 timer efter min afgang fra Christchurch blev byen ramt af et jordskaelv 6,3 paa Richter-skalaen som foraarsagede store oedelaeggelser og mindst 65 doedsfald, saa var ret uhyggeligt. I Auckland begyndte jeg saa smaat at forberede min afgang fra New Zealand og faa styr paa mine sidste haengepartier. Er en ret maerkelig foelelse at skulle afsted efter saa lang tid her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar